19 Temmuz 2014 Cumartesi

Motosikletlerin Yedek Benzin Depolarının Çalışma Şekli

Öncelikle şu bilinmelidir ki: Yedek benzin deposu denen şey motosiklet’te yeni olan arkadaşların genel olarak yaptığı motosikletin benzin deposunun dışında sanki ayrıca bir depo daha varmış gibi düşünmeleridir. Motosikletlerde bir adet benzin deposu bulunur. Yedek ve asıl olarak iki ayrı depo bulunmaz. Depo içinde depo bulunmaz...

Görsel olarak akılda kalması adına daha etkili olacağı için bu konuyu bir şekil ve çizim ile göstermek gerekmekte:

Aşağıdaki çizimde deponun çalışma düzeneği hakkında yeterli bilgiye sahip olabilirsiniz.
Çizimde ok ile gösterilen biri uzun diğeri kısa olan uçlar boru şeklinde yakıt çıkışlarıdır. Mavi tonda gösterilen bölge yedek yakıt sınırı olarak düşünülebilir. Kırmızı olan bölge ise hiçbir şartta kullanılamaz olan yakıt miktarıdır. Mavi bölüm üzerinde renklendirilmeyen beyaz bölge ise motosikletinizdeki normal depo yakıt durumunu gösterir.






Bu şekillerden de anlaşılacağı üzere ayrı bir yedek depo yoktur. Su şişelerine doldurulup arka çantada zulalanmadığı müddetçe üretilen bütün motosikletlerin tek bir yakıt deposu vardır. Bu yakıt deposu da sürücünün ön tarafında selenin hemen önünde sele ile gidon arasında bulunan üzerinde depo kapağının bulunduğu metal veya plastik malzemeden yapılan büyük parçadır.

Peki depo tek ise yedek depo ne işe yarar. Nasıl kullanılır.
Yedek depo musluğu bulunan motosikletlerde genellikle dünya standartlarında 3 konum şekli bulunur.
Bunlar Off (Kapalı), On (Açık) ve Reserve (Yedek)

Off (Kapalı) Konum: Depodan karbüratöre yakıt akışını keser ve motoru uzun bir süre örneğin en az birkaç gün ve daha fazlası durumlarda kullanılabilir. Bu konumu yukarıdaki şekle tatbik edecek olursak Bu durumda vananın uzun ucu arka tarafa doğru durur bir konuma karşılık gelir.

On (Açık) Konum: Normal kullanım ve sürüş için gereken konumdur. Bu konumda depoda bulunan yakıtın  şekle göre üst kısımdan genelde %80-85’lik bir bölümü kullanımdadır. Bu konumda vananın ve mandalın uzun ucunun aşağıya doğru duruma karşılık gelir.

Reserve (Yedek) Konum: Bu durum ise depo içinde kalan son &15, 20’lik yakıtın kullanımına izin verir. En başta denildiği gibi bu ayrı bir depo ya da depo içinde ayrı bir bölüm değil sadece ayrı bir kamış ve tüptür. Sürüş esnasında yakıtın on durumunda iken kullanılabilecek kısmı bitince yakıtsız kalıp durması veya yol kenarına, duraklara çekip uğraşacağınız ve zorluk yaşayacığınız, tehlikeleri bertaraf etmeniz gereken durumlarda sürüş anında reserve konumuna getirerek yolunuza devam etmeniz ve en yakın yerde yakıt ikmali yapmanız için düşünülmüş bir konumdur.

Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta da şudur ki: Reserve durumunda devam ettikten bir müddet sonra yakıt alınıp depo doldurulduğunde tekrar depoyu tekrar On (Açık) konumuna getirmeniz gerekmektedir. Aksi takdirde Reserve konumunda unutulan bir depo ile sürüşe devam edildiğinde reserve konumundaki yakıt ta farkında olmadan bittiğinde sizi uyaran bir konum kalmaz ve yakıtsız kalabilirsiniz.
Motorunuzun On (Açık) durumunda iken sürüş anında teklediğini ve motorun sıkıntı çektiğini anlayarak hemen Reserve (Yedek) konumuna getirebilirsiniz.


1 yorum: