Merhabalar,
Bu
yazımda yeni almış olduğum Motosikletim’den yola çıkarak ne tür
ihtiyaçlarınızın olabileceği, hangi sorunlar ile karşılaşabileceğiniz, motor
seçiminden, plaka ruhsat işlemlerine kadar ihtiyacınız olacak rehber niteliği
taşıyan bir yazı hazırlamak istedim..
Bu
yazımı hazırlarken hiçbir kaynağa başvurmadım, hiçbir kitap veya siteye göz
atmadım sadece tecrübelerimi aktarıyorum. Bu nedenle yazının artıları ve
eksileri ile tamamen benim düşüncelerim ve tecrübelerim olduğunu başlamadan
önce hatırlatmak istiyorum..
Yeni
araç almak isteyen arkadaşların başvuracağı çok önemli bir bilgi kaynağı olarak
aşağıda yazıma başlıyorum..
Ben de
birçok kişi gibi işime gidip gelirken toplu taşıma araçlarını kullanıyorum..
Otobüs, minibüs, tramvay v.s. gündelik hayatımızın vazgeçilmezlerinden bunlar
bizim için.. Fakat bunların özellikle İstanbul gibi büyükşehirlerde getirileri
olduğu gibi götürüleri de olmaktadır. Malum trafik, stres, sıkışıklık, bir sürü
tanımadığın insanla yapacağın uzun ya da kısa mesafe yolculuklar... Neyse
buraya kadar hepimizin malumu uzatmaya lüzum yok...
Ben de
bu trafik, stres ve iş giriş çıkışlarındaki çilemi azaltabilmek için alternatif
yollardan motosiklet almayı düşündüm. Tabii motosikleti sadece işe gidip gelmek
amaçlı kullanmak motosiklet camiasına biraz haksızlık olur. Bu nedenle
saygıdeğer motosiklet camiasına duyuruyorum ki bu yazım şimdilik işe gidiş
geliş amacıyla yazıldı. Daha sonrasında motosiklet dünyasının gezi, seyahat,
hobi v.s. ile alakalı yazılarımı da eklemeyi düşünüyorum.
Sadede
geleyim.. 90’lı yılların sonunda 3-4 sene kadar motosiklet tecrübem olduğu ve
ehliyetim de olduğu için yeni bir motosiklet alma konusunda çok daha kararlı
olduğumu söylemek isterim.
Sonrasında
nereden, nasıl, acabalar ile dolu bir serüvenin içerisine daldım..
O site
senin, bu site benim bir sürü araştırma yaptım.. Ha bu arada daha 15 yıl oldu
motosikletin üstüne binmemişim bile.. Ama arıyorum o com senin bu com benim, o
forum senin bu forum benim sürekli dolaşıyorum... Onu mu alsam, bunu mu alsam,
o şu kadar bu bu kadar, herkesden bir ses herkes kendi zevkini ve tecrübesini
ve hayallerini anlatıp normal olarak seni kendi tecrübesiyle kıyaslayarak sana
fikirler veriyor... Tabii ki asla lüzumsuz diye düşünmeyin.. Bu sayede 2 ay
boyunca sürekli didik didik yaptığım araştırmalarım ve görüşmelerim neticesinde
karar kıldığım birkaç marka ve model üzerine yoğunlaştım..
Tabii
aradan geçmiş 15 yıl... İlla ki başlangıç amacıyla bir motor almak en
doğrusu...
Kaba
başlıklar ile yazacak olursak benim çıkardığın notlar şu şekilde olacaktır:
Motosiklet
alırken nelere dikkat etmeliyiz:
1-
Hedefiniz: Motosikleti ne amaçla almak istiyorsunuz. Uzun
mesafe gezi, seyahat mi kısa mesafe turlar mı. Şehir içi, şehir dışı... Dağ
bayır mı, asfalt mı.. Aksiyon mu sade vatandaş mı? Bakkala markete ve işe gidiş
geliş mi, seyahatlerde kamp kurmak amaçlı mı? Hepsi mi bir kısmı mı? Karar
sizin, seçiminizde ona göre olacak..
2-
Motosiklet Türleri: Seçiminizi ve hedefinizi
belirledikten sonra motosiklet türlerini iyice araştırın. Commuter, Cub,
Scooter, Naked, Touring, Sport Touring, SuperSport, Cross, Enduro, Chopper gibi
motosiklet türlerinden uygun olanı seçin.

3-
Bütçe Planlaması: Almak istediğiniz motosiklet ile
bütçeniz doğru orantılı mı? Bütçeniz bu konuda tabii ki asıl belirleyici rol
olacaktır.. Endişe etmeyin zehri aldıysanız daha sonra istediğiniz tür
motosikleti muhakkak alacaksınızdır.
4-
İkinci El mi? Sıfır Mı?
5-
Sadece motosiklet yeterli mi? Aksesuarlar kesinlikle
olmazsa olmazlar... Hatta motosikletten önce aksesuar tercihlerinizi ve
seçimlerinizi yapın.
6-
Alacağınız motosikletin dünya üzerindeki marka değeri ve
saygınlığı, Türkiye şartlarında marka değeri ve saygınlığını araştırın. Çünkü
Uluslararası markalar dünya standartlarına göre ürün standartlarını da
değiştirir ve satış ve pazarlama stratejilerini ona göre değiştirirler. Afrika,
Avrupa, Asya gibi gelir düzeyleri, ihtiyaçlar v.s gibi etkenler ürünler
üzerinde değişiklikler yapmalarına neden olabilir.
7-
Alacağınız motosikletin Türkiye Ana Distribütörünü
tanıyın... İnceleyin.. Şöyle ki: Kendine ait bir marka ile ilgili deneyimleri
ve servis satış ağı ne kadar güçlü onu inceleyin. Bazen Uluslararası markalar
Türkiye’deki bir distribütör ile yaptıkları hatalı anlaşmalar sonucunda kendi
kaliteli ürünlerini Türkiye pazarında satma zorluğu yaşamaktadırlar. Yani Ürün
aslında kalitelidir ama ana distrübütördeki kalite düşüklüğü Türkiye’de ürünün kalitesiz
görünmesine neden olabilmektedir.
8-
Mutlaka ama mutlaka internet sitelerinde, forumlarda bu
konular ile ilgili yazıları detaylıca okuyun. Forumlara üye olun, soru sorun,
öğrenin, tecrübeli arkadaşlar sizleri doğru yönlendirsin...
9-
İkinci el Alacağınız motosiklet ile ilgili olarak nasıl
ikinci el motor alınır gibi yazılan bir sürü deneyimli yazıları iyice okuyun ve
mümkün ise tek başınıza karar verip ürün almayın.
10-
Sıfır alacağınız motosiklet ile ilgili olarak ta bayiyi
iyi tanıyın. Araştırmalar yapın. Satış sonrası geri dönüşlerin ne kadar
kaliteli olduğunu araştırın. Markada karar kıldıysanız bayii yeterli değilse
gidin başka bayiiden alın..
11-
Benim kişisel tercihim sadece motosikleti satıp ondan
sonrası ile ilgilenmeyen bir yerden motosiklet almaktansa Satış, Servis ve
Yedek Parça hatta mümkünse Yol yardımı olan bir yer ile alışveriş yapmanız daha
doğru olacaktır. Hepsi bir arada şeklinde.
Sonunda
bütün yukarıdakiler ışığında ihtiyaçlarınızı ve sınırlarınızı belirleyip
kararınızı verip bir motosiklet aldınız.
İkinci
el aldığınızda aracın teknik sorunlarının olmadığını düşünürsek, resmi
muameleler, vergi borçları, bandrol, plaka cezası v.s. gibi tüm işleri kontrol
ediniz. Kesin emin değilseniz almayınız.. Temiz kağıdından sonra notere gidip
motosikleti üzerinize alınız.
Üç gün
sonra, beş gün sonra üstüme alırım, arkadaş tanıdık sorun olmaz. Motorun asıl
sahibi şurada burada, yurtdışında v.s. gibi sizin işinizi daha sonra zorlaştıracak
her türlü sorundan ve risk ihtimalinden uzak durunuz. Mümkünse kapora
vermeyiniz... Kapora dolandırıcılıkları çok fazla olmakta. Hatta işi kapora
dolandırıcılığı olan insanlar özellikle bu yöntemle insanları mağdur
etmekteler.. Ve daha bir sürü sayılabilecek hile, dolandırıcılık, güvensizlik
v.s. kurbanı olmayın.
Motosikletimizi
aldık.. Bayiide duruyor. Sonra ne yapacağız. RUHSAT PLAKA..
(Bu
konuyu özet olarak görmek istiyorum diyorsanız bu yazının aşağısındaki RUHSAT,
PLAKA TESCİL İŞLEMLERİ ÖZETLE NASILDIR? başlığına atlayabilirsiniz.)
Bunun
için karşınıza iki yol çıkmakta ya bu işlemleri siz yapacaksınız ya da bayiiniz
yapacak.
Temmuz
2014 itibariyle Bayii yaptığını ve her şeyi hazırladığını varsaydığımızda size
maliyeti yaklaşık 600 tl olacaktır. (Vekaletname ve muamele işlem ücreti farkı
ile birlikte) Orta üst veya üst segment olmayan sigorta bedelinin normal
düzeyde olduğu bir araç örneğin 125 cc veya 200- 250 cc bir motosiklet için..
Eğer Ruhsat
ve Plaka işlemlerini kendiniz yaptığınızı varsayarsak yaklaşık 375-400 civarı
bir bedel ödeyeceksiniz. Karar sizin.
İş
takibini kendinizin yaptığını düşünerek aşağıya işlemleri sıralayalım:
Sıfır
Aldığınız Motosiklet için ise öncelikle Ruhsat Tescili ve Plaka alabilmeniz
için bayiinin size vereceği evraklar aşağıdaki şekilde olmalıdır.
1-
Satış Faturası (Satış Sözleşmesi anlamına da gelir.) (1
Asıl + 1 Otokopi)
2-
Bayii Yetki Belgesi (İlgili ürünü satabilme yetkisine
sahip olduğuna dair bayiilik yetki belgesi) (Fotokopi)
3-
ÖTV Ödeme Belgesi (ASIL)
4-
ÖTV Tahakkuk Fişi (Banka ve Maliye Dekontları ile
birlikte)
5-
Uygunluk Belgesi (Motosikletin teknik bilgilerinin
yazdığı Ana İthalatçı tarafından düzenlenmiş Orjinal, Asıl Belge)
Bu
belgeleri bayiiden aldıktan sonra Ruhsat ve Tescil ile Plaka işlemleri için
sırası ile yapacağınız şeyler...
HATIRLATMA:
Trafik Tescil ve Plaka işlemlerini takip ederken lütfen hal-i hazırda plaka ve
ruhsatı olmayan ve henüz yeni aldığınız motosikletiniz ile işlem takibi
yapmayın. Motosikletinizi bağlatma riski ile karşı karşıya kalabilirsiniz.
Çünkü plakasız ve ruhsatsız trafiğe çıkamazsınız.
Öncelikle
tarayıcınızın adres çubuğuna şu adresi yazın ve ilgili randevuya tıklayın: https://e-randevu.iem.gov.tr
Burada
sırası ile
İşlem
Türünü Seçiniz: Trafik Tescil İşlemleri’ni
seçiniz..
Yapacağınız
İşlemi Seçiniz: Yeni Kayıt İşlemleri
İşlem
Yapacağınız Birimi Seçiniz: İkametinize bağlı ilgili İlçe Emniyet Müdürlüğü’nü
seçiniz.
(Yeni
Sıfır kayıtlarda ikamet ettiğiniz ilçe dışında işlem yapamazsınız.)
İlçeyi
seçtikten sonra TC Kimlik No ve Doğrulama Kodunu girdikten sonra Randevu Al
butonuna tıklayınız.
Sonrasında
karşınıza çıkacak olan randevu tarih listesinde size uygun tarihi seçiniz.
(NOT: burada tarihi seçtikten sonra bir sonraki bölümde karşınıza çıkacak
Gerekli Belgeler bölümünde bayii tarafından size verilen evrakların dışında
yapacağınız evrak hazırlığı için normal şartlarda bir gün gerektiği için hemen
o güne değil de sonraki gün uygun bir zamana randevu alıp evrakları zaman
sıkışıklığı yaşamadan hazırlayabilirsiniz. (Bu evrak trafiğini aşağıda
anlatacağım.)
Randevu
tarihini de belirledikten sonra gerekli bilgiler bölümünde karşınıza çıkan
evraklar listesini iyice inceleyip eksik belgelerinizi vakit kaybetmeden
hazırlayın. Sonrasında devam et diyerek en son Belgeleri Yazdır butonu ile kesinlikle
ama kesinlikle Randevunuzun Çıktısını Alın. Aksi takdirde işlem
yaptıramazsınız. Bu arada randevu tarihine sadık kalmanız önemle rica olunur.
Şimdi
gelelim bayiinin size verdiği evraklardan sonra başvuru için ekstra gerekli evrakların
nasıl hazırlanacağına;
Öncelikle
İstenen Belgeleri Baştan Listeleyelim.
1-
Araç Gümrük Şahedatnameli ise aslı, fatura veya satış
belgesi gibi diğer SAHİPLİK belgeleri ise aslı ve fotokopileri (Var)
2-
Uygunluk Belgesinin ASLI (Var)
3-
Araçta tadilat yapılmış ise, TSE tarafından onaylanmış
olan “Münferit Araç Uygunluk Belgesi” aslı, (Sıfır araç tadilat yok
farzediyoruz, bu belge lazım değil.)
4-
Özel Tüketim Vergisi Ödeme Belgesinin Aslı, (Var)
5-
Zorunlu Mali sorumluluk sigorta poliçesinin aslı ve
fotokopisi (Herhangi bir sigorta şirketinden yaptırılarak temin edilecek.
Fatura ile sigorta yaptırabilirsiniz. İşlemleriniz bitip ruhsat ve plaka
aldıktan sonra sigortacı ruhsatınıza bakarak Sigorta evrakına Zeyl
hazırlayacak)
6-
T.Ş.O.F. (Türkiye Şoförler Odası Federasyonu) 2 Adet
Usulüne Uygun Doldurulmuş EK-1 Formu (Trafik Amirliğinin civarında bu işi yapan
yerlere yaptırabilir veya doğrudan www.tsof.org.tr
adresinden size en yakın Bağlı odayı bulup bizzat orada maliyeti daha düşük
olarak yaptırabilirsiniz.
7-
Varsa vekaletname veya yetki belgesinin aslı ve
fotokopisi. (İşlemleri bizzat ruhsat sahibi yaptığında bu belgeye ihtiyaç
duyulmamaktadır.)
8-
Nüfus Kağıdı fotokopisi ve aslı.. TC Kimlik No.lu olmak
zorunda..
Burada
önemli bir hatırlatma yapayım... Bütün evrakları kontrol ettikten ve eksiksiz
olduğuna karar verdikten sonra tam bir takım ekstra olarak kendinize de
yaptırın... Bu sizin için hem bir yedek olur hem de ihtiyaç anında sağda solda
fotokopici arayıp zaman kaybetmenizi önler.
Yukarıya
kadar herşeyin yolunda gittiğini ve evraklarınızı eksiksiz hazırladığınızı
düşünerek ilgili İlçe Emniyet Müdürlüklerinde bulunan Trafik Tescil Şubesine
gidip randevu saatinizi bekleyiniz.
Gerekli
evrakları teslim ettikten sonra orada yapacağınız ödeme olan 162 tl yi
ödedikten sonra memur size plaka basımı için bir makbuz verecek. Bu makbuzda
Plakanız, Çeşidi v.s. olacak. Makbuzu kontrol edin Motosiklet için yazacak ve
Kısa Plaka ibaresi ile Plakanız olacak. Anlaşılır ve okunabilir olduğundan emin
olun. Yakın bir çevrede bulunan Şoförler Odası Plaka Basım yerinden plakanızı
bastırabilirsiniz. Yoğunluğun durumuna göre teslim alabilirsiniz.
Ruhsat
için ise muhtemelen size birkaç gün sonrasına gün verecekler. O saatte gidip
ruhsatı alabilirsiniz.
Plaka
ve Ruhsatınızı teslim aldıktan sonra bayiiye gidip motoru teslim alabilirsiniz.
Hayırlı Olsun. Kazasız Sürüşler. Tekeriniz Düz Bassın...
RUHSAT,
PLAKA TESCİL İŞLEMLERİ ÖZETLE NASILDIR?
Sıfır
olarak bayiiden yeni aldığınız motosikletinizin ruhsat ve plaka işlemleri için
sırasıyla takip etmeniz gereken işlemler şöyle:
1- Bayiiden alınan
evraklar fotokopileri çekilerek hazırlanır. Fatura, Ötv ödendi belgesi,
Tahakkuk fişi ve makbuzu, Ana Distribütör onaylı Teknik Uygunluk Belgesi, T.C.
Kimlik no.lu nüfus kağıdınızın fotokopisi
2- Trafik Tescil
Şubeye randevu başvurusu için https://e-randevu.iem.gov.tr
adresinden randevu alınır.
3- Randevuyu
kesinlikle yazıcıdan çıktı alınız. Aksi takdirde işlem başvurusu yapamazsınız.
4- Adrese dayalı
nüfus kaydına göre ikametgahınızın bulunduğu ilçeye ait Trafik Tescil şubesine
başvuru yapmalısınız.
5- Aracın faturası
ile Zorunlu Mali Sigortasını yaptırın. Bu konu ile ilgili sigorta acentelerini
araştırın en uygun fiyatı olanı tercih edin.
6- Başvuru
listesindeki EK-1 formunu doldurtun. Ya T.Ş.O.F’ya bağlı Odanın birinden ya da
herhangi bir muameleciden. Maliyet olarak bağlı oda daha uygundur.
7- Randevu saatiniz
geldiğinde Trafik Tescil Şubesinde Yeni Tescil yazılı bankoda işleminizi
yapabilirsiniz.
8- Evraklar eksiksiz
olduğunda oradaki tek ödemeyi yapıp. Plaka basımı için makbuz ve ruhsat teslim
tarihini öğrenebilirsiniz.
Tüm işlemler Bu kadar..
Gelelim Tüm bu anlatılan işlemlerin masraf listesine
Ruhsat Plaka Tescil işlemleri için harcanacak tahmini
bütçe şu şekilde olacaktır.
1- Trafik Tescil
Şube Yeni Kayıt: 162 tl
2- Zorunlu Mali
Sigorta : 180 (bu bedel sigorta
firmasına göre değişebilir.)
3- EK-1 Belgeleri (2
adet) : 10 tl
4- Plaka Basımı : 12.5 tl
5- Fotokopi v.s. : 10 tl
TOPLAM: 375 tl
civarı bir rakam işlemi kendiniz yaptığında karşınıza çıkar...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder