19 Temmuz 2014 Cumartesi

Merhabalar,
Bu yazımda yeni almış olduğum Motosikletim’den yola çıkarak ne tür ihtiyaçlarınızın olabileceği, hangi sorunlar ile karşılaşabileceğiniz, motor seçiminden, plaka ruhsat işlemlerine kadar ihtiyacınız olacak rehber niteliği taşıyan bir yazı hazırlamak istedim..
Bu yazımı hazırlarken hiçbir kaynağa başvurmadım, hiçbir kitap veya siteye göz atmadım sadece tecrübelerimi aktarıyorum. Bu nedenle yazının artıları ve eksileri ile tamamen benim düşüncelerim ve tecrübelerim olduğunu başlamadan önce hatırlatmak istiyorum..

Yeni araç almak isteyen arkadaşların başvuracağı çok önemli bir bilgi kaynağı olarak aşağıda yazıma başlıyorum..

Ben de birçok kişi gibi işime gidip gelirken toplu taşıma araçlarını kullanıyorum.. Otobüs, minibüs, tramvay v.s. gündelik hayatımızın vazgeçilmezlerinden bunlar bizim için.. Fakat bunların özellikle İstanbul gibi büyükşehirlerde getirileri olduğu gibi götürüleri de olmaktadır. Malum trafik, stres, sıkışıklık, bir sürü tanımadığın insanla yapacağın uzun ya da kısa mesafe yolculuklar... Neyse buraya kadar hepimizin malumu uzatmaya lüzum yok...
Ben de bu trafik, stres ve iş giriş çıkışlarındaki çilemi azaltabilmek için alternatif yollardan motosiklet almayı düşündüm. Tabii motosikleti sadece işe gidip gelmek amaçlı kullanmak motosiklet camiasına biraz haksızlık olur. Bu nedenle saygıdeğer motosiklet camiasına duyuruyorum ki bu yazım şimdilik işe gidiş geliş amacıyla yazıldı. Daha sonrasında motosiklet dünyasının gezi, seyahat, hobi v.s. ile alakalı yazılarımı da eklemeyi düşünüyorum.

Sadede geleyim.. 90’lı yılların sonunda 3-4 sene kadar motosiklet tecrübem olduğu ve ehliyetim de olduğu için yeni bir motosiklet alma konusunda çok daha kararlı olduğumu söylemek isterim.
Sonrasında nereden, nasıl, acabalar ile dolu bir serüvenin içerisine daldım..

O site senin, bu site benim bir sürü araştırma yaptım.. Ha bu arada daha 15 yıl oldu motosikletin üstüne binmemişim bile.. Ama arıyorum o com senin bu com benim, o forum senin bu forum benim sürekli dolaşıyorum... Onu mu alsam, bunu mu alsam, o şu kadar bu bu kadar, herkesden bir ses herkes kendi zevkini ve tecrübesini ve hayallerini anlatıp normal olarak seni kendi tecrübesiyle kıyaslayarak sana fikirler veriyor... Tabii ki asla lüzumsuz diye düşünmeyin.. Bu sayede 2 ay boyunca sürekli didik didik yaptığım araştırmalarım ve görüşmelerim neticesinde karar kıldığım birkaç marka ve model üzerine yoğunlaştım..

Tabii aradan geçmiş 15 yıl... İlla ki başlangıç amacıyla bir motor almak en doğrusu...

Kaba başlıklar ile yazacak olursak benim çıkardığın notlar şu şekilde olacaktır:

Motosiklet alırken nelere dikkat etmeliyiz:

1-               Hedefiniz: Motosikleti ne amaçla almak istiyorsunuz. Uzun mesafe gezi, seyahat mi kısa mesafe turlar mı. Şehir içi, şehir dışı... Dağ bayır mı, asfalt mı.. Aksiyon mu sade vatandaş mı? Bakkala markete ve işe gidiş geliş mi, seyahatlerde kamp kurmak amaçlı mı? Hepsi mi bir kısmı mı? Karar sizin, seçiminizde ona göre olacak..

2-               Motosiklet Türleri: Seçiminizi ve hedefinizi belirledikten sonra motosiklet türlerini iyice araştırın. Commuter, Cub, Scooter, Naked, Touring, Sport Touring, SuperSport, Cross, Enduro, Chopper gibi motosiklet türlerinden uygun olanı seçin.




3-               Bütçe Planlaması: Almak istediğiniz motosiklet ile bütçeniz doğru orantılı mı? Bütçeniz bu konuda tabii ki asıl belirleyici rol olacaktır.. Endişe etmeyin zehri aldıysanız daha sonra istediğiniz tür motosikleti muhakkak alacaksınızdır.

4-               İkinci El mi? Sıfır Mı?

5-               Sadece motosiklet yeterli mi? Aksesuarlar kesinlikle olmazsa olmazlar... Hatta motosikletten önce aksesuar tercihlerinizi ve seçimlerinizi yapın.

6-               Alacağınız motosikletin dünya üzerindeki marka değeri ve saygınlığı, Türkiye şartlarında marka değeri ve saygınlığını araştırın. Çünkü Uluslararası markalar dünya standartlarına göre ürün standartlarını da değiştirir ve satış ve pazarlama stratejilerini ona göre değiştirirler. Afrika, Avrupa, Asya gibi gelir düzeyleri, ihtiyaçlar v.s gibi etkenler ürünler üzerinde değişiklikler yapmalarına neden olabilir.

7-               Alacağınız motosikletin Türkiye Ana Distribütörünü tanıyın... İnceleyin.. Şöyle ki: Kendine ait bir marka ile ilgili deneyimleri ve servis satış ağı ne kadar güçlü onu inceleyin. Bazen Uluslararası markalar Türkiye’deki bir distribütör ile yaptıkları hatalı anlaşmalar sonucunda kendi kaliteli ürünlerini Türkiye pazarında satma zorluğu yaşamaktadırlar. Yani Ürün aslında kalitelidir ama ana distrübütördeki kalite düşüklüğü Türkiye’de ürünün kalitesiz görünmesine neden olabilmektedir.

8-               Mutlaka ama mutlaka internet sitelerinde, forumlarda bu konular ile ilgili yazıları detaylıca okuyun. Forumlara üye olun, soru sorun, öğrenin, tecrübeli arkadaşlar sizleri doğru yönlendirsin...

9-               İkinci el Alacağınız motosiklet ile ilgili olarak nasıl ikinci el motor alınır gibi yazılan bir sürü deneyimli yazıları iyice okuyun ve mümkün ise tek başınıza karar verip ürün almayın.

10-             Sıfır alacağınız motosiklet ile ilgili olarak ta bayiyi iyi tanıyın. Araştırmalar yapın. Satış sonrası geri dönüşlerin ne kadar kaliteli olduğunu araştırın. Markada karar kıldıysanız bayii yeterli değilse gidin başka bayiiden alın..

11-             Benim kişisel tercihim sadece motosikleti satıp ondan sonrası ile ilgilenmeyen bir yerden motosiklet almaktansa Satış, Servis ve Yedek Parça hatta mümkünse Yol yardımı olan bir yer ile alışveriş yapmanız daha doğru olacaktır. Hepsi bir arada şeklinde.


Sonunda bütün yukarıdakiler ışığında ihtiyaçlarınızı ve sınırlarınızı belirleyip kararınızı verip bir motosiklet aldınız.

İkinci el aldığınızda aracın teknik sorunlarının olmadığını düşünürsek, resmi muameleler, vergi borçları, bandrol, plaka cezası v.s. gibi tüm işleri kontrol ediniz. Kesin emin değilseniz almayınız.. Temiz kağıdından sonra notere gidip motosikleti üzerinize alınız.

Üç gün sonra, beş gün sonra üstüme alırım, arkadaş tanıdık sorun olmaz. Motorun asıl sahibi şurada burada, yurtdışında v.s. gibi sizin işinizi daha sonra zorlaştıracak her türlü sorundan ve risk ihtimalinden uzak durunuz. Mümkünse kapora vermeyiniz... Kapora dolandırıcılıkları çok fazla olmakta. Hatta işi kapora dolandırıcılığı olan insanlar özellikle bu yöntemle insanları mağdur etmekteler.. Ve daha bir sürü sayılabilecek hile, dolandırıcılık, güvensizlik v.s. kurbanı olmayın.


Motosikletimizi aldık.. Bayiide duruyor. Sonra ne yapacağız. RUHSAT PLAKA..
(Bu konuyu özet olarak görmek istiyorum diyorsanız bu yazının aşağısındaki RUHSAT, PLAKA TESCİL İŞLEMLERİ ÖZETLE NASILDIR? başlığına atlayabilirsiniz.)

Bunun için karşınıza iki yol çıkmakta ya bu işlemleri siz yapacaksınız ya da bayiiniz yapacak.

Temmuz 2014 itibariyle Bayii yaptığını ve her şeyi hazırladığını varsaydığımızda size maliyeti yaklaşık 600 tl olacaktır. (Vekaletname ve muamele işlem ücreti farkı ile birlikte) Orta üst veya üst segment olmayan sigorta bedelinin normal düzeyde olduğu bir araç örneğin 125 cc veya 200- 250 cc bir motosiklet için..

Eğer Ruhsat ve Plaka işlemlerini kendiniz yaptığınızı varsayarsak yaklaşık 375-400 civarı bir bedel ödeyeceksiniz. Karar sizin.

İş takibini kendinizin yaptığını düşünerek aşağıya işlemleri sıralayalım:

Sıfır Aldığınız Motosiklet için ise öncelikle Ruhsat Tescili ve Plaka alabilmeniz için bayiinin size vereceği evraklar aşağıdaki şekilde olmalıdır.

1-               Satış Faturası (Satış Sözleşmesi anlamına da gelir.) (1 Asıl + 1 Otokopi)
2-               Bayii Yetki Belgesi (İlgili ürünü satabilme yetkisine sahip olduğuna dair bayiilik yetki belgesi) (Fotokopi)
3-               ÖTV Ödeme Belgesi (ASIL)
4-               ÖTV Tahakkuk Fişi (Banka ve Maliye Dekontları ile birlikte)
5-               Uygunluk Belgesi (Motosikletin teknik bilgilerinin yazdığı Ana İthalatçı tarafından düzenlenmiş Orjinal, Asıl Belge)


Bu belgeleri bayiiden aldıktan sonra Ruhsat ve Tescil ile Plaka işlemleri için sırası ile  yapacağınız şeyler...

HATIRLATMA: Trafik Tescil ve Plaka işlemlerini takip ederken lütfen hal-i hazırda plaka ve ruhsatı olmayan ve henüz yeni aldığınız motosikletiniz ile işlem takibi yapmayın. Motosikletinizi bağlatma riski ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Çünkü plakasız ve ruhsatsız trafiğe çıkamazsınız.

Öncelikle tarayıcınızın adres çubuğuna şu adresi yazın ve ilgili randevuya tıklayın: https://e-randevu.iem.gov.tr





Burada sırası ile
İşlem Türünü Seçiniz:  Trafik Tescil İşlemleri’ni seçiniz..
Yapacağınız İşlemi Seçiniz: Yeni Kayıt İşlemleri
İşlem Yapacağınız Birimi Seçiniz: İkametinize bağlı ilgili İlçe Emniyet Müdürlüğü’nü seçiniz.
(Yeni Sıfır kayıtlarda ikamet ettiğiniz ilçe dışında işlem yapamazsınız.)
İlçeyi seçtikten sonra TC Kimlik No ve Doğrulama Kodunu girdikten sonra Randevu Al butonuna tıklayınız.
Sonrasında karşınıza çıkacak olan randevu tarih listesinde size uygun tarihi seçiniz. (NOT: burada tarihi seçtikten sonra bir sonraki bölümde karşınıza çıkacak Gerekli Belgeler bölümünde bayii tarafından size verilen evrakların dışında yapacağınız evrak hazırlığı için normal şartlarda bir gün gerektiği için hemen o güne değil de sonraki gün uygun bir zamana randevu alıp evrakları zaman sıkışıklığı yaşamadan hazırlayabilirsiniz. (Bu evrak trafiğini aşağıda anlatacağım.)
Randevu tarihini de belirledikten sonra gerekli bilgiler bölümünde karşınıza çıkan evraklar listesini iyice inceleyip eksik belgelerinizi vakit kaybetmeden hazırlayın. Sonrasında devam et diyerek en son Belgeleri Yazdır butonu ile kesinlikle ama kesinlikle Randevunuzun Çıktısını Alın. Aksi takdirde işlem yaptıramazsınız. Bu arada randevu tarihine sadık kalmanız önemle rica olunur.

Şimdi gelelim bayiinin size verdiği evraklardan sonra başvuru için ekstra gerekli evrakların nasıl hazırlanacağına;

Öncelikle İstenen Belgeleri Baştan Listeleyelim.

1-               Araç Gümrük Şahedatnameli ise aslı, fatura veya satış belgesi gibi diğer SAHİPLİK belgeleri ise aslı ve fotokopileri (Var)
2-               Uygunluk Belgesinin ASLI (Var)
3-               Araçta tadilat yapılmış ise, TSE tarafından onaylanmış olan “Münferit Araç Uygunluk Belgesi” aslı, (Sıfır araç tadilat yok farzediyoruz, bu belge lazım değil.)
4-               Özel Tüketim Vergisi Ödeme Belgesinin Aslı, (Var)
5-               Zorunlu Mali sorumluluk sigorta poliçesinin aslı ve fotokopisi (Herhangi bir sigorta şirketinden yaptırılarak temin edilecek. Fatura ile sigorta yaptırabilirsiniz. İşlemleriniz bitip ruhsat ve plaka aldıktan sonra sigortacı ruhsatınıza bakarak Sigorta evrakına Zeyl hazırlayacak)
6-               T.Ş.O.F. (Türkiye Şoförler Odası Federasyonu) 2 Adet Usulüne Uygun Doldurulmuş EK-1 Formu (Trafik Amirliğinin civarında bu işi yapan yerlere yaptırabilir veya doğrudan www.tsof.org.tr adresinden size en yakın Bağlı odayı bulup bizzat orada maliyeti daha düşük olarak yaptırabilirsiniz.
7-               Varsa vekaletname veya yetki belgesinin aslı ve fotokopisi. (İşlemleri bizzat ruhsat sahibi yaptığında bu belgeye ihtiyaç duyulmamaktadır.)
8-               Nüfus Kağıdı fotokopisi ve aslı.. TC Kimlik No.lu olmak zorunda..

Burada önemli bir hatırlatma yapayım... Bütün evrakları kontrol ettikten ve eksiksiz olduğuna karar verdikten sonra tam bir takım ekstra olarak kendinize de yaptırın... Bu sizin için hem bir yedek olur hem de ihtiyaç anında sağda solda fotokopici arayıp zaman kaybetmenizi önler.


Yukarıya kadar herşeyin yolunda gittiğini ve evraklarınızı eksiksiz hazırladığınızı düşünerek ilgili İlçe Emniyet Müdürlüklerinde bulunan Trafik Tescil Şubesine gidip randevu saatinizi bekleyiniz.
Gerekli evrakları teslim ettikten sonra orada yapacağınız ödeme olan 162 tl yi ödedikten sonra memur size plaka basımı için bir makbuz verecek. Bu makbuzda Plakanız, Çeşidi v.s. olacak. Makbuzu kontrol edin Motosiklet için yazacak ve Kısa Plaka ibaresi ile Plakanız olacak. Anlaşılır ve okunabilir olduğundan emin olun. Yakın bir çevrede bulunan Şoförler Odası Plaka Basım yerinden plakanızı bastırabilirsiniz. Yoğunluğun durumuna göre teslim alabilirsiniz.
Ruhsat için ise muhtemelen size birkaç gün sonrasına gün verecekler. O saatte gidip ruhsatı alabilirsiniz.

Plaka ve Ruhsatınızı teslim aldıktan sonra bayiiye gidip motoru teslim alabilirsiniz. Hayırlı Olsun. Kazasız Sürüşler. Tekeriniz Düz Bassın...



RUHSAT, PLAKA TESCİL İŞLEMLERİ ÖZETLE NASILDIR?


Sıfır olarak bayiiden yeni aldığınız motosikletinizin ruhsat ve plaka işlemleri için sırasıyla takip etmeniz gereken işlemler şöyle:

1-     Bayiiden alınan evraklar fotokopileri çekilerek hazırlanır. Fatura, Ötv ödendi belgesi, Tahakkuk fişi ve makbuzu, Ana Distribütör onaylı Teknik Uygunluk Belgesi, T.C. Kimlik no.lu nüfus kağıdınızın fotokopisi
2-     Trafik Tescil Şubeye randevu başvurusu için https://e-randevu.iem.gov.tr adresinden randevu alınır.
3-     Randevuyu kesinlikle yazıcıdan çıktı alınız. Aksi takdirde işlem başvurusu yapamazsınız.
4-     Adrese dayalı nüfus kaydına göre ikametgahınızın bulunduğu ilçeye ait Trafik Tescil şubesine başvuru yapmalısınız.
5-     Aracın faturası ile Zorunlu Mali Sigortasını yaptırın. Bu konu ile ilgili sigorta acentelerini araştırın en uygun fiyatı olanı tercih edin.
6-     Başvuru listesindeki EK-1 formunu doldurtun. Ya T.Ş.O.F’ya bağlı Odanın birinden ya da herhangi bir muameleciden. Maliyet olarak bağlı oda daha uygundur.
7-     Randevu saatiniz geldiğinde Trafik Tescil Şubesinde Yeni Tescil yazılı bankoda işleminizi yapabilirsiniz.
8-     Evraklar eksiksiz olduğunda oradaki tek ödemeyi yapıp. Plaka basımı için makbuz ve ruhsat teslim tarihini öğrenebilirsiniz.

Tüm işlemler Bu kadar..

Gelelim Tüm bu anlatılan işlemlerin masraf listesine

Ruhsat Plaka Tescil işlemleri için harcanacak tahmini bütçe şu şekilde olacaktır.

1-     Trafik Tescil Şube Yeni Kayıt: 162 tl
2-     Zorunlu Mali Sigorta        : 180 (bu bedel sigorta firmasına göre değişebilir.)
3-     EK-1 Belgeleri (2 adet)    : 10 tl
4-     Plaka Basımı      : 12.5 tl
5-     Fotokopi v.s.      : 10 tl

TOPLAM: 375 tl civarı bir rakam işlemi kendiniz yaptığında karşınıza çıkar...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder